Andreas Zahner
* 7.7.1709 (pokřtěn) Ettershausen
+ 6.2.1752 Olomouc
 Sochař, narozený r. 1709 v Ettershausenu
u Gaibachu ve Francích, kde v té době na zámku a v parku pracoval
jeho otec, sochař Johann Philipp Zahner. O jeho dětství nemáme zprávy,
lze však předpokládat, že se učil v dílně svého otce ve Würzburgu.
Na Moravu přišel zřejmě před rokem 1730 přes Vídeň se
zastávkou v Brně, kde se seznámil se sochařem Janem Jiřím Schaubergerem
(kolem 1700-1744), který ho zřejmě doporučil do Olomouce do dílny Johanna
Sturmera (1675?-1729).
23.2.1737 koupil Zahner od města dům z pozůstalosti
Václava Rendera (ul.8.května č.7), kde pak bydlel až do své smrti. Krátce
nato, 23.5.1737, se stal olomouckým měšťanem.
Jeho první ženou byla Marie Elisabetha, dcera sochaře
Johanna Sturmera. Oženil se s ní 21.11.1735 (zemřela 9.3.1751). Měli
spolu pět dětí, z nichž se dožil dospělosti zřejmě pouze syn Johann
Bernard.
Poněkud překvapujícím faktem je, že Zahner zřejmě stál
mimo cech sochařů – v pramenech se totiž vždy podepisuje jako "sochař
a měšťan", nikoliv jako "mistr", rovněž v cechovních dokumentech
není o něm zmínka. Podobně jako u Rendera šlo zřejmě o výlučné, výsadní
postavení špičkového sochaře.
Zahner však nestál mimo společenství moravských umělců
té doby. Ať již z důvodu rodinných svazků nebo jiných osobních vazeb,
spolupracoval úzce s řadou předních moravských barokních sochařů.
Zřejmé je sepětí jeho tvorby v počátcích s dílnou Johanna Sturmera,
v pozdější době přímo spolupracoval s Janem Jiřím Schaubergerem
(kolem 1700-1744), Janem Kammereitem (1715?-1769), Wolfgangem Trägerem
(1714? – 1763) a v posledním období především s Janem Michalem Scherhaufem
(1724-1792).
25.10.1751 se Zahner podruhé oženil s dcerou městského
hodináře Josefa Nidermayera Marií Paulinou, ale již o deset týdnů později,
6.2.1752 umírá ve věku pouhých 42 let. Dílnu převzala jeho manželka, která
zajišťovala dokončení jeho prací za pomoci Zahnerových žáků a pomocníků,
především Jana Michala Scherhaufa.
Zahnerovo úctyhodně obsáhlé dílo zahrnuje kromě největšího
souboru sochařských děl pro Čestný sloup Nejsvětější Trojice více než
sto dochovaných soch, sousoší a oltářů, provedených ve dřevě, kameni i
štuku. Z olomouckých prací lze jmenovat dnes rozptýlený soubor oltářů
pro katedrálu sv. Václava, rovněž dnes rozptýlené práce pro kostel Panny
Marie na Předhradí, dále řadu sochařských děl v kroměřížských chrámech,
soubor oltářů v kostele Nanebevzetí Panny Marie a v kostele
sv. Anny v Holešově, oltáře v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Novém
Jičíně a řadu jednotlivých i souborných prací, které vytvořil na různých
místech Moravy i přilehlých oblastí polského Kladska. Jeho největšími
mecenáši byli olomoucké biskupství, řád premonstrátů, jezuité a další
církevní instituce.
Zahner byl mimořádnou uměleckou osobností, ve svých vrcholných
dílech zcela srovnatelnou s nejlepšími osobnostmi českého baroka.
Výchozí polohou jeho stylového výrazu bylo bavorské assamovské baroko,
po příchodu na Moravu ovlivněné berniniovským sochařstvím, rozvinutým
zde pod vlivem osobnosti Baldasara Fontany (1661-1733). Zahner pozorně
sledoval dobové umělecké dění a živě přijímal jeho podněty. Vrcholné a
závěrečné období je v části jeho tvorby poznamenáno klasicismem donnerovského
směru, pronikajícím na Moravu před polovinou 18. století především v díle
Gottfrieda Fritsche (1706?-1750).
 Prolínající se prvky slohového zaměření
Zahnerovy tvorby jsou velmi dobře patrné právě na Čestném sloupu Nejsvětější
Trojice v Olomouci, kde se zejména na měděných pozlacených plastikách
ve vzácné jednotě mísí monumentalita baroka, hravost rokoka i racionalita
klasicismu.
|